Pages

Saturday, December 8, 2012

A pause to reflect...

hidup ini, Allah dah tentukan segala-galanya untuk setiap hambanya. betol. aku setuju. hari tu, tetiba tertengok Tanyalah Ustazah kat tv9..tajok nya pasal doa mustajab. hurm, menarik2..so, aku layan je walaupun tertidor di tgh jln. tengah hari kot, perot lapo..ok, back to the topic. 

Ustazah ada diskuskan, kenapa walaupun kita dah berdoa siang malam, tapi sampai sekarang pon Allah still x makbulkan doa kita? kenapa? kenapa? wonder why kan? aku pon sama!

Setiap yg berlaku mesti ada sebabnya. Same goes with this. 
Jawapannya:
1) Mungkin lah time kita berdoa tu kita tak bersungguh2. men sambil lewa je. Sebab doa yg kita mintak tu tiap2 hari, jadi dah boleh hafal pon. tut tut dah Ameen..jadi tiada kesungguhan di situ, macam mana Allah nk makbulkan? betol dok? 
2) jawapan ni plg aku suka..kenapa Allah masih tak makbulkan doa kita? mungkin sebab Allah nk simpan dulu..kalau zaman muda2 kau berdoa xdapat, mungkin bila hari tua doa tu termakbul. kalau still x termakbul jugak, kau dah meninggal pon..mungkin kat akhirat kelak. kau nak dpt cash kat dunia or akhirat? kau pikirlah sendiri. tepuk dada, tanya iman. heee.

kadang2 kita wonder, I meant, aku la wonder. kenapa minah tu, ek elehh..dah la free hair, smexy, kaya-raya, body lawa, muka cantik, dpt pulak husband ensem gila, anak comel..kenapa life ni x adil!!!
jawapannya: Allah sahaja la yg mengetahui segala-galanya. Allah dah tentukan segala-lanya yg terbaik untuk hamba-hambanya. termasuk lah diri aku. mungkin la org2 yg aku maksudkan di atas, yg ada segala-galanya di dunia ni..Allah bagi je..Allah nak uji mereka, adakah mereka tergolong dalam kalangan org yg beriman atau kufur? kalau la mereka kufur dgn nikmat yg Allah dah bagi.. maka, adalah balasan Allah terhadap mereka iaitu Neraka. kaya, cantik, pandai..tapi, kufur..nak ke? soklan kpd diri sendiri. "xnak!" 
tapi, ada jugak segelintir org yg xdpt nikmat di dunia..tapi, still tergolong dlm kalangan yg kufur. Nauzubillah..

**so, sama-sama la kita reflect diri masing2 supaya kita sentiasa tergolong dalam kalangan yg beriman dan dijauhkan la dari sifat kufur ini. 

(Hamba yg penuh dgn dosa, 2012)

No comments:

Post a Comment